Coolturalist #27
László Krasznahorkai a câștigat Premiul Nobel pentru Literatură; Ministerul propune concedii fără plată pentru instituțiile culturale în perioadele „cu interes scăzut”; Sună o poezie.
Ediția de azi e despre frumusețea care supraviețuiește între ruine, despre artiști și oameni care, prin ceea ce fac, ne reamintesc că ordinea, lumina și emoția pot fi regăsite oriunde: într-un tablou, într-o hală industrială sau într-o conversație autentică.
László Krasznahorkai primește Premiul Nobel pentru o operă ce transformă disperarea în reflecție. În același timp, filmele românești ajung la Varșovia, iar o fostă fabrică din Budapesta devine un spațiu dedicat artei.
Și ca să fie una caldă și alta rece, o ordonanță care amenință stabilitatea instituțiilor culturale readuce în discuție fragilitatea sistemului, în timp ce un nou muzeu virtual UNESCO ne amintește cât de ușor se poate pierde identitatea culturală și cât de important e să o recuperăm.
O LUME IMENSĂ (E. YONG)
László Krasznahorkai a câștigat Premiul Nobel pentru Literatură.
Scriitorul maghiar László Krasznahorkai a câștigat Premiul Nobel pentru Literatură în 2025, distincție acordată „pentru opera sa impresionantă și vizionară care, în mijlocul terorii apocaliptice, reafirmă puterea artei”. Considerat un „maestru al apocalipsei”, Krasznahorkai este recunoscut pentru stilul său dens și hipnotic, care explorează haosul lumii moderne și transformă disperarea în reflecție și frumusețe.
Autorul romanelor Satantango și Melancolia rezistenței, traduse și ecranizate de regizorul Béla Tarr, este unul dintre cei mai influenți prozatori maghiari contemporani, multipremiat la nivel internațional, inclusiv cu Man Booker International Prize și National Book Award for Translated Literature.
Anunțul a venit într-un an în care printre favoriți s-au numărat și doi autori români, Mircea Cărtărescu și Ana Blandiana, alături de scriitori ca Péter Nádas, Christian Kracht sau Thomas Pynchon.
Născut în 1954, Krasznahorkai a trăit perioade lungi în Asia de Est, experiențe care i-au influențat profund scrisul. Proza sa, comparată de critici cu cea a lui Gogol și Melville, continuă să provoace și să fascineze prin felul în care caută sensul și frumusețea chiar și în mijlocul dezastrului.
Filmele românești strălucesc la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.
Festivalul Internațional de Film de la Varșovia, unul dintre cele mai importante și longevive evenimente cinematografice din Europa Centrală, are loc anul acesta între 10 și 19 octombrie. România este reprezentată cu filme selectate în secțiunile competiționale și cu participări speciale. Regizorul Cristian Mungiu va susține un masterclass pe 11 octombrie, iar Andrei Redinciuc, premiat anul trecut pentru scurtmetrajul Tot ce rămâne, face parte acum din juriul competiției de scurtmetraje. De asemenea, Maria Popistașu și Alexandru Baciu participă cu lungmetrajul Y, iar Emy-Mirel Ivașcă cu scurtmetrajul În seara de Moș Nicolae, ambele susținute de Institutul Cultural Român de la Varșovia.
În afara competițiilor principale, alte producții românești semnate de Radu Jude, Serghei Loznița și Igor Cobileanski completează prezența puternică a României la festival. În ultimii ani, filmele românești au atras constant atenția juriilor varșoviene, confirmând reputația tot mai solidă a cinematografiei autohtone în spațiul european.
„Matriz”, instalația care transformă o fabrică abandonată din Budapesta într-o experiență vizuală hipnotică.
O fostă fabrică de turbine din Budapesta a fost transformată într-un spațiu dedicat artei prin instalația „Matriz”, semnată de artistul spaniol SpY, cunoscut pentru intervențiile sale spectaculoase în spațiul urban. Lucrarea, realizată pentru festivalul de lumină și sunet INOTA, transformă hala industrială într-un univers vizual hipnotic: formele negre suspendate în aer, dispuse perfect simetric, creează o arhitectură plutitoare ce invită vizitatorul la contemplare. „Matriz” explorează echilibrul, ordinea și felul în care lumina și spațiul pot genera emoție.
SpY, un fost artist stradal devenit un nume marcant al artei contemporane, continuă să reimagineze locurile abandonate și să le transforme în experiențe senzoriale. După proiecte precum Ovoid în Arabia Saudită sau sculpturile sale cinetice din Madrid, „Matriz” confirmă stilul său minimalist și rafinat. Instalația poate fi vizitată pe durata festivalului INOTA, unde arta, lumina și sunetul se împletesc într-un spectacol al percepției și imaginației.
Ordonanța 52/2025 pune presiune pe instituțiile de cultură: Ministerul propune concedii fără plată în perioadele „cu interes scăzut”.
O nouă ordonanță de urgență, O.U.G. 52/2025, a stârnit îngrijorare în rândul instituțiilor de cultură din România. Actul interzice încheierea de angajamente la categoria „Alte cheltuieli cu bunuri și servicii”, adică exact fondurile din care se plătesc colaboratorii, producțiile artistice și proiectele culturale. În plus, Ministerul Culturii a sugerat instituțiilor ca, „în perioade cu interes scăzut”, angajații să poată intra în concedii fără plată.
Măsura a fost criticată public de mai multe teatre, printre care Teatrul German de Stat din Timișoara, Teatrul Masca și Teatrul Andrei Mureșanu, care avertizează că aceste restricții „lovesc direct în inima activității culturale” și pot duce la un colaps al culturii publice, mai ales în regiunile unde oferta artistică este deja limitată.
Ministrul Culturii, Andras Demeter, susține însă că măsura vine pe fondul unei situații economice dificile și urmărește o „disciplină bugetară” aplicată tuturor instituțiilor publice. El a anunțat că va propune un memorandum comun cu Ministerul Dezvoltării pentru a permite continuarea activităților culturale (plata onorariilor, organizarea premierelor, expozițiilor și concertelor) în interiorul bugetelor aprobate. Oficialul promite că actul va fi adoptat rapid, pentru a evita un blocaj în funcționarea instituțiilor și pentru a asigura că, în ciuda restricțiilor, viața culturală din România nu se va opri.
ADC*RO Awards readuce în prim-plan creativitatea românească, cu un juriu internațional și standarde globale.
Creativitatea are un festival dedicat în România: ADC*RO Awards, singura competiție care premiază excelența în creație, design și comunicare vizuală. Evenimentul, organizat de Art Directors Club România, reunește profesioniști din industria creativă și jurați internaționali, și își propune să celebreze ideile curajoase care dau sens și direcție unei lumi aflate în continuă schimbare. Aflat la a doua ediție, festivalul și-a anunțat startul oficial, iar lucrările pot fi înscrise până la 29 octombrie prin platforma IQads. Gala de premiere va avea loc pe 14 noiembrie, la teatrul Apollo111 din București.
Juriul internațional, condus anul acesta de Pum Lefebure, co-fondatoare și Chief Creative Officer la Design Army (SUA), garantează o evaluare la standarde globale. Competiția include categorii precum Film & Audio, Design, Brand Experience sau Innovation, iar câștigătorii vor primi distincții Bronze, Silver și Gold, plus un Grand Prix al festivalului. Prin ADC*RO Awards, Art Directors Club reface legătura între creativitate și comunitate, oferind un spațiu de recunoaștere și dialog pentru ideile care inspiră, provoacă și transformă.
„Nigerian Modernism” aduce la Tate Modern un secol de artă și identitate nigeriană.
La Tate Modern în Londra are loc expoziția „Nigerian Modernism”, care reunește peste 50 de artiști cu lucrări din 1910 până în anii ’90. Printre ei se numără și legendarul Bruce Onobrakpeya, în vârstă de 93 de ani, care spune că acest eveniment este „unul dintre cele mai importante lucruri care s-au întâmplat artei nigeriene”. Expoziția combină tehnici tradiționale, de la turnarea bronzului la sculptura în lemn, cu influențe europene, oferind o imagine vie a modului în care artiștii nigerieni au reinterpretat modernismul prin propria cultură.
Curatorul Osei Bonsu descrie proiectul ca pe o celebrare a spiritului colectiv și a diversității artistice. Lucrările expuse, picturi, fotografii, sculpturi în miniatură sau caricaturi politice, surprind transformările sociale și politice din Nigeria, de la perioada colonială la războiul din Biafra, dar și energia unei generații de artiști care au reușit să transforme arta într-o formă de identitate națională și libertate creativă.
UNESCO lansează un muzeu virtual dedicat obiectelor culturale furate, pentru a combate traficul de artă.
UNESCO a lansat un muzeu virtual dedicat obiectelor culturale furate sau traficate ilegal, proiect menit să atragă atenția asupra unei rețele globale care afectează patrimoniul a numeroase țări. Platforma interactivă, proiectată de arhitectul Francis Kéré, reunește în prezent aproape 250 de artefacte, de la o mască ritualică zambiană până la un pandantiv din Palmyra sau o pictură a artistului suedez Anders Zorn. Vizitatorii pot explora colecția online, examina obiectele în 3D și afla poveștile din spatele lor – o modalitate prin care UNESCO încearcă să reconstruiască legătura dintre comunități și moștenirea lor culturală pierdută.
„Fiecare obiect furat poartă cu sine o parte din identitatea și memoria unei comunități”, explică Sunna Altnoder, reprezentantă UNESCO. Scopul muzeului nu este doar să expună, ci și să educe, să redea vizibilitate și demnitate acestor opere. Pe termen lung, UNESCO speră ca „Galeria Bunurilor Culturale Furate” să se golească treptat, odată cu recuperarea și returnarea artefactelor către țările și popoarele de origine – un pas simbolic spre reparație și justiție culturală.
Horia-Roman Patapievici despre Grigorescu: „În prezența acestei capodopere, numai bine putem avea”.
Horia-Roman Patapievici a vorbit recent despre una dintre cele mai puțin cunoscute lucrări ale lui Nicolae Grigorescu, un portret de copil expus la Artmark. Descrisă ca o „lucrare-surpriză”, pictura datează din perioada de maturitate a artistului, între 1880 și 1900. Patapievici observă că portretul, realizat direct în culoare, fără desen pregătitor, surprinde perfect candoarea și lumina copilăriei. Fiecare tușă, deși puțină, construiește un chip viu, cu ochi expresivi și piele catifelată, redând acel moment unic în care trăsăturile copilului capătă personalitate.
În același dialog, Patapievici l-a numit pe Grigorescu „marele maestru” al picturii românești, comparabil, ca rol, cu Eminescu în literatură. A subliniat modul în care artistul a reușit să transforme temele rurale (ciobănașii, carele cu boi, peisajele) într-o veritabilă Arcadie, o lume mitologică a simplității și armoniei, fără a cădea în capcana ideologizării. Pentru Patapievici, Grigorescu nu este doar „pictorul național”, ci un creator de frumusețe universală, care a știut să redea sufletul românesc fără să-l înghețe în simboluri.
Dacă îți dorești să sprijini acest newsletter, dacă măcar o dată Coolturalist ți-a dat o stare de bine ori puțină inspirație sau dacă apreciezi munca pe care o fac de mai bine de un an încoace, o poți face printr-o donație. Îți mulțumesc! ❤️
CUM SĂ OPREȘTI TIMPUL (M. HAIG)
📖 (de savurat) Un interviu cu Radu Vancu: „Literatura nu începe să existe decît atunci cînd cititorul crede nemijlocit în adevărul ei“.
🎶 (de explorat) Bazat pe API-ul Spotify, site-ul Every Noise at Once reunește o mulțime de stiluri muzicale, de la Goa psytrance la folclor uzbek, și de la muzică clasică la Japanese progressive house. Dai click pe genul preferat și apoi pe săgețile roșii din dreapta pentru a descoperi artiștii care îl interpretează.
🧠 (de conștientizat) Deși petrecem tot mai mult timp online, mai puțin de o treime din cetățenii României au competențe digitale de bază - mult sub media europeană. În același timp, formele de violență de care au parte pe net copiii și adolescenții se amplifică și evoluează constant. Cu toate acestea, alfabetizarea digitală lipsește din programele școlare. Scena9 a stat de vorbă cu cele câteva organizații care duc ABC-ul educației media mai aproape de copii, părinți și profesori.
📞 (de neratat) Sună o poezie (via Savantgarde).
🗞️ (de abonat)
, un newsletter în care Luiza Vasiliu și Victor Ilie scriu despre „drepturile noastre și strâmbele lor, facem fact-checking, documentăm ura și vă povestim ce vedem și ce auzim”.🎼 (de admirat) Trafic transformat în muzică.
🎶 (de ascultat) Văd Asaf Avidan, dau play:
CĂLĂTORIE ÎN JURUL OMULUI (A. STERMIN)
Oamenii obișnuiți construiesc extraordinarul prin curajul de a începe. Interviu cu echipa Thunder.
Pe 8 noiembrie, la Cinema „Florin Piersic” Cluj, The Thunder Way | Ordinary People ne aduce împreună pentru o zi dedicată poveștilor care inspiră și oamenilor simpli care schimbă lumea prin gesturi aparent mici, dar cu impact mare.
Evenimentul promite discuții care nasc idei, întâlniri cu voci puternice precum Dragoș Pătraru, Andra Pintican, Marius Balo, Alexandra Crăciun și Cris Pop, o lansare de carte, dar și momente de reflecție, artă, și conversații autentice. Dacă vrei să mergi, folosește codul COOLT20 și primești 20% reducere la achiziția biletului.
Dincolo de agenda evenimentului, Ordinary People înseamnă autenticitate, sens și responsabilitate împărtășită. Iar echipa Thunder știe cel mai bine asta. Am stat de vorbă cu Andreea și Denisa din echipa Thunder despre ce înseamnă pentru ele „ordinary people”, despre emoțiile pregătirii acestui eveniment și despre oamenii simpli care le-au marcat viața.
„Vecinul care ne vorbește ca și cum ne cunoaște de o viață. Vânzătorul care ne întâmpină cu căldură. Oamenii care ne arată că bunătatea nu costă nimic, dar valorează enorm. Toți acești oameni, în toate formele în care apar în viața noastră, ne-au învățat că nu știi niciodată cine te va schimba și cum. Că impactul nu vine doar de la oamenii apropiați, ci de la orice om care alege să fie prezent, generos, autentic în momentul în care se intersectează cu viața ta.”
ZONA DE INTERES (M. AMIS)
Satiră, acțiune și psihologie: cele mai așteptate filme internaționale ajung la Brașov.
Dracula Film Festival revine la Brașov între 29 octombrie și 2 noiembrie, aducând în avanpremieră câteva dintre cele mai așteptate filme ale anului. Ediția va fi deschisă de Bugonia, noul film al lui Yorgos Lanthimos, cu Emma Stone în rol principal, o satiră despre paranoia și teoriile conspirației în lumea modernă. Filmul, inspirat din producția sud-coreeană Save the Green Planet!, combină comedia neagră cu tensiunea psihologică, propunând o reflecție ironică asupra realității contemporane. Tot în prima zi, publicul va putea vedea, în avanpremieră națională, animația japoneză Chainsaw Man – The Movie: Reze Arc, o poveste plină de acțiune, emoție și estetică vizuală semnată de studioul MAPPA, creatorul seriilor Attack on Titan și Jujutsu Kaisen.
Festivalul continuă cu proiecția filmului francez A Private Life (Vie privée), regizat de Rebecca Zlotowski, cu Jodie Foster și Daniel Auteuil în rolurile principale. Filmul, prezentat anul acesta la Cannes, urmărește o psihanalistă care își pierde echilibrul moral după dispariția unei paciente și transformă investigația personală într-o călătorie prin vulnerabilitate și control. Descris de critici ca „o meditație subtilă asupra fragilității umane”, A Private Life va ajunge în cinematografele din România în ianuarie 2026. Proiecțiile Dracula Film Festival vor avea loc la Cinema Modern Brașov, iar biletele sunt deja disponibile online.
GRĂDINA UITATĂ (K. MORTON)
Reminderul de care nu știai că ai nevoie (via Glen Martin Taylor):
POEMELE LUMINII (L. BLAGA)
poezia mea respiră viață
caută emoție
așteaptă răspuns
răscolește suflete
pulsează feminitate
tânjește după sinceritate.
poezia mea e mâna pe care o întind spre tine
e doar o altă formă de a-ți spune ce simt
e sufletul meu dezgolit așezat la picioarele tale
e nebunia care încă n-a încetat să te fascineze
e trupul care se topește sub gura ta flămândă
e femeia în care descoperi mereu noi înțelesuri.
***
Alte poezii scrise de mine poți citi aici.
Dacă ți-a plăcut această ediție, te rog trimite-o mai departe celor cărora crezi că le-ar plăcea să primească acest newsletter îngrijit cu drag. Îți mulțumesc! 😊
Locuiești în Cluj sau ai cunoștințe în oraș? Abonează-te la
sau măcar dă-le prietenilor tăi de veste despre newsletterul săptămânal cu evenimente culturale.Ne recitim peste două săptămâni! 🌞